ΚΟΜΟΤΗΝΗ 19-20 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2012
ΤΜΗΜΑ ΓΛΩΣΣΑΣ, ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΠΑΡΕΥΞΕΙΝΙΩΝ
ΧΩΡΩΝ
Διημερίδα: Ζητήματα
διδασκαλίας της λογοτεχνίας
2η Συνεδρία
|
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ
ΞΕΚΛΕΙΔΩΝΟΝΤΑΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ
|
Προεδρείο: Ιωάννης
Βασιλαράκης, Τριαντάφυλλος Κωτόπουλος, Σταυρούλα
Μαυρογένη
|
|
18.30΄-18.50΄
|
1. Αλεξάνδρα
Γκουλιάμα, φιλόλογος, Μεταπτυχιακή
φοιτήτρια Τμήματος ΓΦΠΠΧ-ΔΠΘ:
Η πολιτισμική
ταυτότητα του Βυζαντινού Ακρίτα στα παρευξείνια σύνορα της αυτοκρατορίας όπως
αυτή προκύπτει μέσα από δέκα ποντιακά δημώδη άσματα του 9ου έως 13ου αιώνα
|
18.50΄-19.10΄
|
2. Γεώργιος
Γούλας, δάσκαλος, Μεταπτυχιακός
φοιτητής Τμήματος ΓΦΠΠΧ-ΔΠΘ:
Ο Λαζάρ και
η Πετκάνα: η βουλγαρική εκδοχή
«του νεκρού αδελφού».
Συγκριτική αναφορά με τη χρήση της
πολιτισμικής θεωρίας
|
19.10΄-19.30΄
|
3. Παρθενόπη
Κελτσίδου, Φιλόλογος, Μεταπτυχιακή φοιτήτρια Τμήματος ΓΦΠΠΧ-ΔΠΘ:
«Το κορίτσι που
άλλαξε φύλο»: Προσεγγίζοντας το κοινωνικό φύλο μέσα από ένα παραμύθι
|
19.30΄-19.50΄
|
4. Θώμη Κοτζαμάνη,
δασκάλα, Μεταπτυχιακή φοιτήτρια Τμήματος ΓΦΠΠΧ-ΔΠΘ:
Η ανάδειξη των πολιτισμικών στοιχείων στο
έργο «Ο κόσμος βαριέται να διαβάζει θλιβερές ιστορίες» της Μαρούλας Κλιάφα
|
19.50΄-20.10΄
|
5. Σοφία Ειρήνη Τσάλα,
ιστορικός, Μεταπτυχιακή φοιτήτρια Τμήματος ΓΦΠΠΧ-ΔΠΘ:
Τα ιστορικά στοιχεία
στο βιβλίο του Ορχάν Παμούκ «Ισταμπούλ, Πόλη και αναμνήσεις»
|
20.10΄-20.30΄
|
6. Καλλιόπη
Παπαγιαννίδου, ιστορικός, Μεταπτυχιακή φοιτήτρια Τμήματος ΓΦΠΠΧ-ΔΠΘ:
«Το ερωτευμένο
σύννεφο», Ναζίμ Χικμέτ. Ελληνικές, μεταφράσεις: συγκλίσεις και αποκλίσεις με
σημείο αναφοράς το πρωτότυπο κείμενο
|
Συζήτηση: 20.30΄-21.00΄
|
Η πολιτισμική ταυτότητα του Βυζαντινού Ακρίτα στα Παρευξείνια σύνορα της αυτοκρατορίας όπως αυτή προκύπτει μέσα από δέκα ποντιακά δημώδη άσματα του 9ου έως 13ου αιώνα.
Αλεξάνδρα Γκουλιάμα
(Φιλόλογος, ΜΑ του Τμήματος Γλώσσας, Φιλολογίας και Πολιτισμού Παρευξείνιων
Χωρών, ΔΠΘ)
Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η σκιαγράφηση των χαρακτηριστικών του Βυζαντινού Ακρίτα που διαβιούσε στα παρευξείνια σύνορα για ένα διάστημα που καλύπτεται χρονικά από το υλικό που μας κληροδότησαν τα δημοτικά τραγούδια της εποχής και της περιοχής του. Η μέθοδος λοιπόν, το «εργαλείο» της έρευνας είναι η κάθε πολιτισμική αναφορά που ανιχνεύεται, όχι στη λόγια παράδοση των δημωδών βυζαντινών ασμάτων, αλλά στο δημοτικό τραγούδι, αυτό που γεννιέται διαχρονικά στα χείλη του λαού και μαρτυρεί το πολιτισμό του χωρίς διαμεσολάβηση.
Όλο το κείμενο της εργασίας μου μπορείτε να το δείτε (σε μορφή pdf) εδώ: http://mareponticum.bscc.duth.gr/index_htm_files/gkouliama_prak_2.pdf
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου